Zelfbouw Voetenstuur Met ToeBrakes Voor FS2000/FS2002

Door Rob Barendregt

Als je geinteresseerd bent in het zelf maken van een robuust en nauwkeurig voetenstuur, lees dan verder.
Alles wat je nodig hebt is een vrije (analoge) gamepoort op je PC, zo'n 25 Euro aan materialen (als je alles nieuw koopt) en 8 uur vrije tijd. En natuurlijk een beetje handigheid met gereedschap.

Functies:

Als je geen vrije gamepoort hebt: aan het eind van dit artikel beschrijf ik hoe je dit voetenstuur met Aan/Uit Toebrakes kunt maken, zodat je ze als Rudder kunt toevoegen aan je bestaande Yoke/Joystick op de gamepoort.

Introductie

Het vliegen met een voetenstuur i.p.v. de auto-coordination functie, voegt heel wat toe aan het niveau van realiteit van een flightsimulator, in het bijzonder tijdens het taxiien, vliegen met wind of het vliegen met een helicopter.
Het principe van dit voetenstuur is gebaseerd op de elektrische werking van een analoge joystick: een joystick as is niet meer dan een variabele weerstand (ofwel Potentiometer of kortweg 'Potmeter').

In mijn Flightsim setup gebruik ik een CH Flightsim Yoke LE op een USB poort en dit voetenstuur op de analoge Gamecontroller poort (as 1,2, and 4). Met helicopters en militare vliegtuigen geef ik de voorkeur aan een joystick (Logitec ForceFeedback) i.p.v. de Yoke.

Remsysteem van FS2000 vs. FS2002

Proportioneel remmen wordt zowel door FS2000 als FS2002 intern ondersteund; echter, alleen bij FS2002 zijn deze via een externe Axis controller te bedienen (FS2000 ondersteunt alleen Knoppen/Toetsen).
Echter, met behulp van Peter Dowson's FSUIPC module is het toch mogelijk om deze proportionele Toebrakes voor FS2000 te gebruiken. Zie hoofdstuk Installatie.
Je kunt FSUIPC downloaden op Peter's website: http://www.schiratti.com/dowson.html
TIP: Wist je dat je FSUIPC ook kunt gebruiken om je Yoke/Joystick zeer nauwkeurig te calibreren? Dit is vooral handig als je een probleem hebt met Reverse Thrust in FS2002, of als je problemen hebt met het calibreren van dit Voetenstuur / Toebrakes.

Wat heb je nodig ?


Een deel van het benodigde materiaal had ik al in huis, maar alles is bij een hobbywinkel (bv. HUBO) en een elektronica winkel te koop.

De belangrijkste onderdelen, en hoe ze gebruikt worden:

Assemblage Instructies

Hierbij wat tips om het geheel in elkaar te zetten; ik hoop dat de plaatjes verder voor zich spreken. Probeer nu alle bewegingen even uit: kijk of de Roer pedalen goed schuiven, zelf centreren bij loslaten, en of de Toebrake pedalen geheel kunnen worden ingedrukt (met name bij volle Roer uitslag).

Electrisch schema

Zie fig. 8 voor het schema. Leidt de bedrading van Toebrake Potmeter's, Roer Potmeter en Voetschakelaar naar de top van de bodemplaat en soldeer deze aan de afgeschermde computerkabel (fig 4C); soldeer een 15-pins gamepoort connector aan het andere eind van de kabel.
Verbindt de afscherming van alle bedrading (dikke licht-grijze lijn in het schema) aan elkaar, aan de buitenkant van de connector en aan de metalen behuizing van de Potmeters. Dit reduceert 'jitter' op de Gamecontroller assen in Windows.

Nog een opmerking m.b.t. aansluiting van de Potmeters: gebruik altijd het middencontact en 1 van beide buitenste contacten; welk buitenste contact is niet belangrijk: bij het toewijzing van een Controller as in FS200x kan, bij verkeerd aansluiten, altijd de FS200x 'reverse axis' functie gebruikt worden.

Installatie van het voetenstuur als een Windows Game Controller

Bijgaand een beschrijving voor Windows98 (Engels); werkt ook met andere Windows versies, maar de beschrijving zal dan mogelijk iets afwijken.

Installatie van het voetenstuur in FS2000/FS2002

Voor FS2002: ga naar het Options - Controls - Assignments window.

Selecteer je favoriete Flight, met een vliegtuig met zichtbare roer beweging.
Ga naar Flights - Realism Settings de-selecteer de Auto Rudder checkbox.
Kijk nu in Spotplane view of het roer werkt, en of het gecentreerd is als de Roer pedalen in de ruststand staan.
Als de Toebrake pedalen in rust zijn (omhoog dus) mag er geen BRAKES bericht verschijnen. Als dit wel het geval is, of als het Roer bij het bewegen van de Roerpedalen de verkeerde kant opgaat, selecteer dan de optie "reverse axis" in Options - Controls - Assignments.
Noot: met de Toebrakes toegewezen aan een controller axis, werkt de standaard Brakes toets niet meer (Vergelijk F1/F4 als je een Throttle axis gebruikt).
Check of het remgedrag en de Roer actie goed werkt; indien niet, probeer dan wat andere waarden voor de Sensitivities en Null zones. Voor FS2000, installeer de Rudder axis als boven beschreven. Om de Toebrakes te installeren, volg de instructies in Peter's FSUIPC gebruiksaanwijzing.

Gebruik van het voetenstuur in combinatie met een gamepoort Yoke/Joystick

Als je gamepoort al in gebruik is door een yoke of joystick, kun je de proportionele Toebrakes niet gebruiken, maar wel de roer pedalen.
De Toebrake Potmeters moeten dan vervangen worden door 'maak' contacten.
In dit geval, maak de volgende modificatie: Noot: Uiteraard verlies je in deze setup wel de huidige functie van buttons 1,2 en 3 op de Yoke/Joystick, daar deze nieuwe maak kontakten op het voetenstuur nu parallel staan aan de buttons op de Yoke/Joystick.

Een Bonus Idee ??

Mijn CH Flightsim Yoke LE USB heb ik nu op de volgende wijze uitgebreid:

WAARSCHUWING: Uiteraard verlies je wel garantie als je aan je Yoke gaat wijzigen. Wees dus voorzichtig !

Tenslotte ....

Ik ben me ervan bewust dat dit voetenstuur er misschien niet erg professioneel uitziet, maar vergis je niet: mits goed gebouwd (zoals hierboven beschreven) zijn ze zeker zo robuust en nauwkeurig als commercieel verkrijgbare pedalen, Daarbij, het 'gevoel' kun je helemaal naar eigen wens afstellen.
Het vraagt weinig onderhoud (wellicht nieuw elastiek elk jaar) en last-but-not-least: ze kosten slechts een fractie van commerciele pedalen (en is nog leuk om te maken ook): Max. 25 Euro als je alles nieuw koopt (de 4 rails zijn het duurst: totaal ca. 15 Euro).
TIP: heb je niet toevalling ergens rails van een oude keukenla liggen ?
Ter vergelijking: De CH Pro Pedals kosten in Nederland ongeveer 170 Euro.

Wellicht onnodig te zeggen, maar uitvoeren van bovenstaande instructies is natuurlijk voor eigen risico. Ik gebruik dit voetenstuur nu 2 maanden, en weet nog steeds niet wat ik eraan zou kunnen verbeteren :-).
Maar als je enig commentaar, vragen of suggesties hebt, aarzel dan niet mij een Email te sturen (A.U.B: GEEN grote bijlagen meesturen!).

Happy flying .....

Rob Barendregt
E-mail: rc.barendregt@planet.nl

Laatste wijziging: 4 jan. 2002